maanantai 23. maaliskuuta 2015

Printtimainonta ei ole kuollut

Printtimainonta jatkoi laskuaan”,  ”Mainostajat aikovat vähentää edelleen printtimainontaa”...
Uutiset kertovat karun totuuden. Karun ainakin näin printtimainontaa tekevän pienyrittäjän näkökulmasta. Siitä huolimatta Markkinointi & Mainonta -lehti uutisoi tammikuussa, että printtimainonta on yhä kuluttajien suosikki. Ainakin jos on uskominen Sanomalehtien Liiton julkaisemaa Kansallista Mediatutkimusta, jonka mukaan suomalainen kuluttaja suhtautuu myönteisimmin mainontaan paperilla. Kärjessä ovat sanomalehdet, ilmaisjakelu- ja noutopistelehdet sekä aikakauslehdet. ”Sähköiset mediat jäävät kauas painettujen medioiden muodostamasta kärjestä”, kertoo Sanomalehtien Liitto.

Ja miksemme uskoisi tutkimusta. Ainakin itseäni kuluttajana sähköiset mainokset ärsyttävät, koska niitä ei pysty itse hallinnoimaan samalla tavalla kuin lehtimainoksia, jonka voi joko lukea tai jättää lukematta. Internet-sivuilla olevat mainokset haluan sulkea saman tien, mutta sanomalehdessä – etenkin paikallislehdessä – katson ja luen mainoksetkin tarkkaan.

Kaikkein ärsyttävimpiä ovat sähköiset mainokset, jotka edellyttävät jonkin toiminnallisuuden ennen kuin ne poistuvat. Oli se sitten ruksista sulkeminen tai tietyn ajan odottaminen ennen kuin mainoksesta pääsee eteenpäin. Sen sijaan, että katsoisin mainosta ja antaisin sen vaikuttaa omaan ostokäyttäytymiseeni, tuijotan sekuntikelloa, joka näyttää kuinka kauan menee ennen kuin pääsen ohittamaan mainoksen ja katsomaan haluamaani sisältöä.

Staattiset mainokset nettisivujen reunoissa eivät sen sijaan aiheuta minussa vastaavaa ahdistusta, vaan niitä silmäilen ihan vapaaehtoisesti, ja jopa klikkaan jos mainos minua kiinnostaa. Mutta nehän ovatkin vähän kuin lehtimainoksia – olemassa, mutta mukavasti syrjässä odottaen omaa reagointiani. :)

Nykypäivänä median ja mainosten tunkeutuessa kaikkialle, ja vieläpä oman nettikäyttäytymiseni perusteella valikoituen, tuntuvat mainokset paperilla erityisen mukavilta. Sähköinen mainonta on kuitenkin kustannustehokasta, varsinkin kun sitä voidaan kohdentaa juuri oikeille kohderyhmille. Siitä huolimatta se ei ole välttämättä kuluttajan näkökulmasta katsottuna miellyttävää. Mainostajan kannattaakin tarkkaan miettiä minkälaista sähköistä mainontaa julkaisee, jotta se ei käänny itseään vastaan. On ihan hyvä pohtia asioita siltäkin kannalta, mitä itse kuluttajana arvostaa.

Uutinen printtikatalogien palaamisesta sai hymyn huulilleni. Kaikki printti ei siis ole kuollut ja kuopattu, vaan palaa uudistuneena ja asiakasystävällisempänä takaisin. Vaikka markkinointiviestintä vääjämättä sähköistyy entisestään, on hyvä kuunnella myös kuluttajien mielipiteitä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti